De diversiteit van Vietnam

Laat ik voorop stellen dat ik best verrast ben dat Vietnam het al zo ver heeft gebracht. Ondanks de conflicten en oorlogen die het land heeft meegemaakt. Ik zou Vietnam nu beschouwen als het ‘nieuwe’ Thailand. Hoe Thailand 10 jaar geleden was is Vietnam nu. Een land in opbouw en een rooskleurige toekomst. En natuurlijk heeft het land nog te maken met groeispurten. Net als elke ander land met opkomende economieën zoals de Filipijnen en Indonesië.

Waar modern wordt afgewisseld met erg traditioneel en conservatief. Waar wordt geïnvesteerd in gloednieuwe infrastructuur en vervoersmiddelen maar tegelijkertijd ook de charme heeft van Chaos. Vietnam heeft me best verrast als land dat het een vrij open samenleving heeft en misschien zelfs nog vrijer dan mede-vriend-communisten staat China. China mag misschien wat verder zijn met de economische vooruitgang. Qua sociale vooruitgang heeft Vietnam misschien een streepje voor.

Vietnam voelt ook Chinees aan (omdat ze veel invloeden vanuit het verleden hebben gehad) maar heeft altijd een eigen wil gehad. Als je kon zien dat ze de Japanners, Fransen, Amerikanen en de Chinezen eruit hebben gegooid na ruim 50 jaar oorlog (1939 – 1979) dit eigenzinnige hebben ze nog steeds. Fascinerend om te zien hoe ze in de chaotische orde toch nog dingen kunnen bereiken al is het net een tikkeltje anders.

Zuid-Vietnam (Saigon, Dalat en Mui Ne)

Ho Chi Minh City

Mijn startpunt was Ho Chi Minh City oftewel Saigon. De economische hoofdstad met zijn wolkenkrabbers en dezelfde chaotiek die ik ken van Chongqing maar deze stad heeft een of andere manier meer dynamiek. In Saigon heb ik veel mensen leren kennen van de lokale CED een instituut speciaal voor slechthorenden. Superleuk om daar even aanwezig te zijn en te zien hoe het daar aan toegaat. Daarnaast was het verplichte kost om naar het War Renmants museum en de Cu Chi tunnels net buiten Saigon. De oorlog zou als een rode culturele draad door Vietnam lopen. De tunnels werden gebruikt om (guerilla) aanvallen uit te voeren op de stad Saigon en het oorlogsmuseum geeft je een goede blik op de oorlog met de Fransen als de Amerikanen. Check hier mijn moodvideo over Ho Chi Minh City.

Dalat

Vanuit Saigon naar Dalat gegaan. Een erg relax plaatsje ten noorden van Saigon in de bergen. Het is daar wat frisser (20-25 graden) en is vooral een plaats om activiteiten te doen zoals trekking, hiking, canyoning en mountainbiking. Veelal leuke activiteiten. En het plaatsje voelt erg kalm aan. De eerste dag met de scooter rond gereden en de nabije watervallen gezien, tweede dag een leuke canyoning tour gedaan en de derde dag een hike-trip van 12 km. Vanuit Dalat even wezen relaxen in Mui Ne. Ja je kan ook surfen en kite-surfen maar daar ben ik niet zo van. De meeste mensen gaat daar ook voor het strand en de zon. De zon die overigens erg sterk kan zijn. Check hier mijn mood video over Mui ne.

Foto's Zuid-Vietnam

Scenery, local life and nightmarket, Dalat - Vietnam
Saigon / Ho Chi Minh City - Vietnam
The Fishermen of Mui Ne - Vietnam
View Project

Midden-Vietnam (Nha Trang, Hoi An, Da Nang, Hue en Phong Nha)

Nha Trang

Vanuit Zuid Vietnam ben ik naar Nha Trang gegaan. Hoewel ik deze plaats het liefste wilde vermijden maakte ik een fout in mijn reisschema waar ik gedwongen was om 2 hele dagen daar te blijven. Nha Trang is het Mallorca of het Chersonissos van Vietnam: dan heb je er in ieder geval wel een beeld bij). Maar gelukkig is het laag seizoen en als je de toeristische plekken vermijd is het voor die twee dagen best uit te houden. Wezen snorkelen en wat rond gelopen in de stad.

Da Nang & Hoi An

Vliegen is overigens erg goedkoop dus besloot ik naar Da Nang te vliegen en daarna naar Hoi An te gaan. En om 14 uur in de bus te zitten vanuit Nha Trang naar Hoi An zag ik niet zo zitten. Dus gaan we vliegen. 30 euro incl. bagage. Eitje dus. Vanuit Da Nang waar ik 1 nacht verblijf naar het historische Hoi An gegaan. Hoi An is een traditioneel Vietnamees dorpje uit de ‘middeleeuwen’. Wat meer op traditioneel Chinees lijkt. Iedereen spreekt vol lof over Hoi An. Ik vond het een beetje tegenvallen. Ja de huisjes zijn mooi en ik kan me de charme er van inzien. Maar veel te toeristisch je valt bijna om van de toeristen. Als je iets wilt gaan zien ga in de ochtend t/m de middag. 2 hele dagen is meer dan genoeg. Dan heb je ook tijd om My Son te zien de Angkor Wat van Vietnam: Cham Cultuur.

Hoi An – Hue motorbike trip

Vanuit Hoi An ben ik via Da Nang naar Hue gereden met de scooter. Dit wordt namelijk veel gedaan door backpackers. Motorvina het verhuurdersbedrijf zit in drie plaatsen: Hue, Da Nang en Hoi An. Je kan je scooter in een van deze plaatsen droppen en ze bieden een service om je backpack naar de volgende stad te brengen. Onderweg kom je de marble mountains tegen, de immense Hai Van pass met mooie uitzichten, meren en stranden en de elephant springs. En tussendoor kan je genieten van het mooie plattelands leven. Eenmaal in Hue aangekomen zat ik in een hostel waarvan ik erg tevreden was over de bedden. Why Not hostel heeft volgens mij de beste bedden van Vietnam zo fijn en groot zijn ze. Zo goed heb ik ze nog nooit gehad tijdens mijn reizen (afgezien van 5 sterren hotels waar ik 1x in ben verbleven in Chongqing). Check hier mijn motorbike trip van Hoi An – Da Nang – Hue

De lampionnen in Hoi An

Hue

Hue staat ook bekend om de Keizerlijke stad Hue. Hier zat de lokale keizer en is bekend om de diverse tempels, tombes en de verboden stad (een mini versie van wat er in Beijing te zien is). Hue is echter ook de stad waar ontzettend hard is gevochten tijdens het Tet offensief in 1968. Anders dan Hoi An is deze prachtige traditionele stad in puin geschoten. Volgens de Amerikanen hét school voorbeeld van Urban Warfare (vechten in een stedelijke omgevingen). Over de oorlog gesproken een interessante tour is ook om de DMZ toer te doen. Wat het Koreaans schiereiland nog steeds scheid in een Noord en Zuid Korea was die ook 20 jaar van 1954 tot en met 1973 ook het geval tijdens de Vietnam oorlog. Interessante blik op de oude bases en vliegvelden van de amerikanen.

Phong Nha

Vanuit Hue met de trein naar Dong Hoi gegaan en daar een transfer gepakt naar Phong Nha. Phong Nha staat bekend om zijn grotten. De grootse en de mooiste van de wereld blijkbaar. En ze hebben niet gelogen. Supermooie grotten gezien zoals de paradise cave. Maar het leukste was eigenlijk zwemmen in de E-Cave en de Tra Ang Cave en knie hoog wadend door het water in de Jungle Cave na eerst een trekking gedaan te hebben van 12 km.

Check hier de foto's vanuit Midden-Vietnam

Phong Nha caves, swimming and exploring - Mid Vietnam
Da Nang, Imperial city of Hue and former DMZ - Vietnam
Hoi An & My son - Middle Vietnam
View Project

Noord-Vietnam (Ninh Binh, Cat Ba, Hanoi, Sapa, Ha Giang, Hanoi)

Ninh Binh

In het noorden merk je ook dat de temperatuur anders begint te worden. Veelal regen en koud. Dit weer zou de rest van mijn trip in Vietnam aanhouden. In Ninh Binh verbleef ik in een Homestay in het hart van het nationaal park. Het was nogal een hele toer om er te komen. Maar het was het wel waard om dwars door het gebied geflankeerd met hoge bergen in een homestay te zitten aan de rivier. Ik kwam er ’s avonds aan de volgende dag regende het heel veel. Ik kon twee dingen doen of in Trang an de boottoer doen of in Tam Coc. Tam Coc lag een beetje uit de route. Dus was het handig dat ik de Trang An boottoer deed. Ondanks het regende was het wel mooi om te zien de hoge bergen en de tussen door de rivieren. Regelmatig gingen we een grot in, omdat het regenseizoen was, stond het water heel hoog. Dus moesten we regelmatig bukken om onze hoofden niet te stoten. Daarna nog naar het gebied van Tam Coc gereden niet zozeer om een boottoer te doen maar naar de draken berg te gaan van Huang Ma. Het uitzicht was adembenemend.

Cat Ba / Halong Bay

Vanuit Ninh Binh naar het eiland van Cat Ba gegaan. Cat Ba is een onderdeel van het grotere Ha Long bay. Omdat Ha Long city druk is met toeristen kan je beter naar Cat Ba gaan. Je zou het kunnen vergelijken met Ninh Binh maar dan op zee. Hoge rotsen die recht uit de zee steken. Veel mensen, mijzelf incluis, maken een boottocht over de zee, doen wat kajakken in en rondom de rotsen, zwemmen in het water (ondanks het koud was en mot regende) als ook een kleine wandeling te doen op een van de vele eilanden. Cat Ba an sich is best goed te doen om met een scooter het eiland te verkennen. Als je naar de andere kant van het eiland gaat zijn er weinig toeristen. Het is het waard om daar te zijn dwars door het nationaal park en je ziet de locals veelal aan vissen doen of kokkels/schelp dieren op rapen.

Hanoi

Van Cat Ba naar de hoofdstad Hanoi gegaan waar ik maar 1 nacht verbleef. Deze memorabele nacht was de oudjaarsnacht. Dus het was veelal een feestje bouwen samen met de mensen uit de hostel. In de middag was het al razend druk. Wat ik niet verwachtte omdat veel Vietnamezen wachten op het Vietnamees Nieuwjaar (vergelijk het als het Chinees nieuwjaar, zelfde tijd en het wordt het zelfde gevierd). De countdown party was wel druk, je kon zowat over de koppen lopen. 1 nacht en toch nog een hele dag voor de boeg hebben. Want ik zou later die avond een nachttrein pakken naar Cao Lai. Hanoi is de traditionele, culturele en officiële hoofdstad van Vietnam overigens 1 miljoen minder mensen dan Ho Chi Minh City/Saigon. Hanoi voelt ook anders aan een of andere manier knusser (oude stad) en wat ruimer (door al die bombardementen tijdens de Vietnam oorlog). Veel bezienswaardigheden gezien zoals de water puppet show, het meer in het centrum, het museum van de military history en toch een klein hoogtepuntje was de ‘treinstraat’. Vlakbij het station ten noorden als ten zuiden van het station loopt de spoorrails dwars door de straat. Heel bijzonder om te zien omdat daar aan weerszijden van het spoor ook mensen wonen. Waar het leven gewoon doorgaat zelfs als er een trein langskomt die maar tientallen centimeters voorbij raast.

Sapa

Vanuit Hanoi naar Lao Cai naar de Sapa regio gegaan. Hier vind je meer het traditionele Vietnam met zijn etnische groepen, in het engels zeg je Minority alias Minderheidsgroep, maar ik vind het laatste nogal een ‘eng’ woord. Net buiten Sapa zat ik in een homestay in een klein dorpje Ta Van. In deze vallei worden de meeste trekkings vanuit de stad Sapa gehouden. Dus kan je beter in de kleine dorpjes zitten om meer van het traditionele leven op te snuiven. Omdat ik ’s ochtends gearriveerd was had ik twee hele dagen voor de boeg. De eerste dag een trekking naar dorp in het zuiden, die overigens door de overvloedige regenval moeilijk begaanbaar was. De tweede dag een iets makkelijkere trekking gedaan naar ten noorden van Ta Van. Veel locals bieden zich aan als gids. Maar de man van de homestay wist me te vertellen dat het heel makkelijk is om alles zelf te lopen (scheelt je ook weer geld). Toch kan je de locals niet helemaal van je afslaan, bieden ze zich niet aan als gids dan is het wel om je iets te verkopen qua traditionele kledij of souvenirs. En op een gegeven moment wordt het wel irritant dat er veel mensen op je afkomen als aasgieren.

Ha Giang

Dus na een aantal dagen liet ik Sapa voor wat het is en ben ik naar Ha Giang gegaan. Bewaar het beste voor het laatste niet waar. Nou dat heb ik geweten. Een aantal jaar geleden was deze regio zeer onbegaanbaar een verboden gebied. Hierdoor voelt de regio zeer authentiek aan. Ha Giang is nog niet zo ingericht zoals Sapa (dat komt misschien nog wel in de loop van de jaren). Dus er zijn niet veel hostels of hotels. De meeste mensen die hier komen zoals ik maken een motortocht oftewel de bekende Ha Giang Loop. Je kan een aantal loops / lussen maken afhankelijk van een aantal dagen. Ik nam de kleinere lus van 3 dagen en 2 nachten. Het zou een gedenkwaardige trip worden met de meest spectaculaire landschap van Vietnam. Waar ik de Chinese grens bereikte en de noordelijkste punt van Vietnam tegenover het meest dramatische landschap die je maar kan voor kan stellen in het meest extreme weer van zonnig weer tot bewolkt tot zelfs heftige regenval.

Maar het was het zo waard. Vooral de interactie met de lokale mensen. Er zijn hier bijna geen toeristen. Kinderen die zwaaien naar je, mensen die vriendelijke groeten als je langskomt, giechelende dames als je ze een hand geeft, een oude dame achterop je motor meenemen naar het volgende dorp, communiceren in gebarentaal. Het voelt ontzettend geweldig om hier te zijn. Juist omdat het zo puur aanvoelt hier. Waar je in een klein dorpje gerust kan stoppen en alle stilte het dagelijks (boeren)leven kan zien. Overigens over stoppen gesproken het landschap is zo mooi, regen of geen regen, dat je eigenlijk om de kilometer wilt stoppen. Helaas moet er ook door gereden worden wil je de volgende dorpjes bereiken zoals: Yen Minh, Ma Le, Lung Cu, Dong Van en Meo Vac. Check hier mijn fotoserie van de Ha Giang loop (engels)

Na dit hoogtepunt was het tijd om terug te gaan naar Hanoi waar ik weer 1 nacht verbleef om de volgende dag naar Laos te gaan. De tijd die me nog restte was het een mooi moment om naar het mausoleum te gaan van Ho Chi Minh oftewel Oom Ho. De grondlegger van het moderne Vietnam. Nationaal icoon, held en president van de eerste Republiek van Vietnam na de oorlog.

De foto's van Noord-Vietnam

Ninh Binh - Vietnam
Sapa - North Vietnam
Hanoi - Vietnam
Ha Long Bay / Cat Ba - Vietnam
Art Direction, Photography
Ha Giang / Dong Van Motorbike loop in remote Vietnam.