Ha Giang motorbike loop kosten per persoon per dag
(kosten kunnen uiteen lopen afhankelijk van het verhuurbedrijf).
• Motorbike verhuur (incl. helm): 200.000 – 500.000 VND per dag
• Eventuele verzekering (eenmalig): 300.000 – 500.000 VND
• Benzine kosten: 50.000 VND per dag (2x tanken)
• Overnachting: 100.000 (homestay) – 300.000 (Hotel) VND per nacht
• Eten & snacks, extra fees, souveniers: 25.000 – 100.000 VND
Easyrider tour: all inclusief (inclusief overnachting, eten en motorbike tour): $ 200,- USD voor 3 dagen en 2 nachten.
Niet iedereen is fan om met de motor te rijden. En al helemaal niet in een Zuid Oost Aziatisch land als Vietnam. Toch is het overwegen waard om te Ha Giang Motorbike loop te gaan rijden. Is het dan wel niet met de Easyrider tour of met een zelf gehuurde motor of scooter. Ha Giang is het aller tofste en gaafste wat ik tijdens mijn trip in Vietnam heb gedaan – laat staan wat ik sowieso gedaan heb in Zuid Oost Azië. Nog steeds denk ik me een glimlach terug aan die motorbike trip in Ha Giang. Een 3 of 4 daagse motorbike tour door het noorden van Vietnam. Hoge karst gebergte, extreme en dramatische landschappen, vergapen aan mooie uitzichten, eindeloze wegen en eindeloze bochten, dicht in contact staan met de lokale bevolking uit diverse ethnische groepen, zwaaiende kinderen, lokale gerechten proberen op de lokale markt, zonder het massa’s toeristen tegen te komen het gevoel van avontuur en de ultieme vrijheid rij je tegemoet of het nu de zon schijnt of niet het landschap maakt alles goed. Dit is in een notendop Ha Giang.
Ha Giang ligt in het noord oosten van Vietnam. Een regio die sinds een paar jaar open is gesteld door de Vietnamese overheid. In het verleden is deze regio achter gebleven met de rest van het land. Maar in het heden heeft de overheid er veel aan gedaan om de mensen in dit gebied te helpen. Je merkt wel dat ze op de goede weg zijn (bijvoorbeeld de infrastructuur) maar de bevolking is nog steeds erg arm. Het gebied waar de motorbike loop wordt gereden zijn in de districten Ha Giang en Dong Van.
Check hier waar je op moet letten als je de motorcycle loop gaat rijden
Aankomst in Ha Giang.
Er zijn verschillende bussen die naar Ha Giang gaan. Met de touringcar (coach) duurt het ongeveer 5 a 6 uur vanuit Hanoi. Ben je in het Noord-Westen van Vietnam zoals in Sapa duurt het 7 tot 9 uur met de lokale bus. Sommige bussen stoppen bij het bus station Ben Xe Khach Ha Giang. Hou er rekening mee dat dit lokaal busstation niet in het centrum van Ha Giang is maar in Phu’ong Thien district 2 kilometer zuidelijker aan de linkeroever van de Song Lo rivier.
Ha Giang is een klein plaatsje nog niet ontdekt door het massa toerisme zoals in Sapa of Ha Long Bay. Alhoewel het nog kwestie van jaren is voordat het daar ook volloopt met toeristen. De meeste hostels en hotels zijn gelegen in het centrum van Ha Giang in het Minh Khai district aan de rechteroever van de Song Lo Rivier. De stad op zich is niet zo heel interessant het ziet er hetzelfde uit als de meeste andere kleine dorpen of steden in Vietnam. Het is aan te raden om voordat je de motorcycle lus doet een avond in Ha Giang te overnachten. De motorbike trip kan erg intens en vermoeiend zijn. En het beste is om uitgerust aan de trip te beginnen. Er zijn hier een aantal hostels te vinden met goede recensies. Dong Hostel & Restaurant, Ha Giang Backpackers hostel, Kiki’s house en 10am house.
Een motorbike of scooter huren
Je kan de motorbike loop met een motor of (semi)automatische scooter rijden. Het is afhankelijk wat je wil. Een motorbike heeft veel meer power (100 – 250 cc) maar vergt wel meer vaardigheden zoals schakelen en remmen een scooter heeft minder power (alhoewel je hebt ook scooters die meer dan 100 cc hebben en technisch een ‘motor’ zijn) maar hebben minder vaardigheden nodig. Het is maar net wat je wil. Een echte motorbike of een semi automatische scooter vergt beiden gewenning maar iedereen die een beetje vaardig is heeft het in 30 minuten door hoe je zo’n voertuig kan rijden.
Heel veel hostels verhuren zo’n motorbike of scooter. Er zijn Ha Giang stad genoeg verhuurbedrijven die diverse voertuigen: groot of klein, veel of minder power verhuren. Let op verhuurbedrijven of hostel die motorbikes verhuren kunnen om je paspoort of rijbewijs vragen. Tegelijkertijd wordt er ook gevraagd of je een verzekering wilt afsluiten. Het moet maar het mag wel en geeft toch enige zekerheid.
Ik heb destijds in de Bong Hostel geslapen en vanuit de hostel een semi automatische motorbike gehuurd. Een motorbike kost 200.000 VND per dag en eenmalige verzekering is 400.000 VND hierbij krijg je elleboog en kniebeschermers.
Tenzij je over een Vietnamees rijbewijs of tijdelijke Vietnamees residential rijbewijs bezit zijn officieel de meeste rijbewijzen niet geldig. Ook een Internationaal rijbewijs niet – alhoewel in de toekomst een wet in de maak is om dit mogelijk te maken. Meeste verhuurbedrijven verhuren tegen de regelgeving in motorbikes en scooters zonder hier van aan te trekken. Elke reiziger is hier persoonlijk verantwoordelijk voor. Het is aan de reiziger of hij of zij hier mee instemt of niet. Er is namelijk ook een alternatief om een easy rider tour te doen. Waarbij je zelf niet hoeft te rijden hooguit achterop een motor te zitten die wordt bestuurd door een gids. Hij of zij zorgt ervoor dat je de beste viewpoints, hoogtepunten te zien krijgt, de gids regelt overnachting en eten onderweg.
Plannen van de trip
Afhankelijk van de hostel en het verhuurbedrijf krijg je een (gedetailleerde) kaart mee en praat het personeel je bij welke bezienswaardigheden je onderweg kan zien. En ook waar je rekening mee moet houden onderweg. Waar je het beste kan overnachten en eten en als er iets met je motorbike of scooter aan de hand is waar de dichtsbijzijnde repairshop is.
Voordat je gaat rijden, probeer niet alles te overhaast doen. Bedenk op het eerste deel van de trip wat je wilt zien en waar je eventueel pauzes zou kunnen nemen. Als je het te overhaast doet, kan het zijn dat je al de plekken voorbij bent gereden. Het is ook handig om een local sim kaart te kopen. Niet alleen dat je in nood kan bellen naar het verhuurbedrijf maar ook dat je ook je route kan plannen in Google maps of maps.me zodat je altijd terug kan kijken om te kijken of je correct gereden bent.
De meest gereden lus is de motorbike loop waar je 3 dagen en 2 nachten over doet. Deze lus is 450 km lang. Je kan er zo lang over doen als je wil. Er zijn avontuurlijke reizigers die deze lus in 4 dagen doen. Of extra delen rijden om in 4 dagen meer dan 500 tot 600 km te rijden.
3, 4 of 5 dagen?
Je hebt verschillende routes en die routes kan je rijden in een aantal dagen. Het is daarom om ook goed te kijken in de voorbereiding welke route je het beste kan rijden in een tijdsbestek van een een aantal dagen. De route die ik gedaan heb, de kleine loop, kan je in 3 dagen tijd doen. Maar het is dan wel veelal op de motor zitten. Er zijn zelfs mensen die de kleine loop in 2 dagen doen wat dus inhoudt dat je meer dan 200 km per dag moet rijden. Maar diezelfde route zijn er reizigers die er liever op zijn gemakkie doen en er 4 dagen van maken. Het is vaak de afweging die je maakt hoeveel kilometers je bereidt bent om te rijden per dag en hoeveel je tijd je hebt en hoeveel je wilt uitgeven.
Vertrek vroeg
Afhankelijk van hoeveel kilometers je wilt rijden ben ik er altijd voor om vroeg te vertrekken. Op het moment dat het licht begint te worden, in Vietnam is dat rond 07.00 uur, ga ik eerst ontbijten en dan rij ik gelijk door. Het is aan te raden om heel de route met daglicht te rijden. Niet alleen vanwege de slechte wegen maar ook het verkeer in Vietnam is niet altijd even veilig. Als je vroeg genoeg vertrekt heb je meer tijd om onderweg te stoppen om te genieten van de mooie uitzichten, praatje te maken met de lokale bevolking of foto’s te maken. Bovendien geeft je ook wat ruimte mocht je pech hebben dat je overdag meer zichtbaar bent om geholpen te worden.
Kleed je op de kou
Of het nu in het regenseizoen is of daarbuiten. Het kan altijd koud zijn in de bergen. Door het vallen van de avond of ’s nachts koelt het sterkt af als je in een van de homestays slaap. En door de wind die de motor en de scooter creëert kan je koude handen krijgen waardoor je lichaam ook afkoelt. Zorg er altijd voor dat je warme kleding mee hebt. Een jack die regen en wind dicht is. Handschoenen voor de wind. En thermische kleding is ook geen overbodige luxe. Je kan beter iets meer warme kleding meenemen dan vernikkelen in de nacht of onderweg.
Geen 2 personen op 1 motorbike
Omdat tijdens de motorbike loop de wegen niet altijd goed zijn en zelfs tegen de Chinese grens moeilijk begaanbaar kan het soms erg vermoeiend zijn. De ritten per dag zijn lang en intens. Dan is het niet aan te raden om met 2 personen op 1 scooter of motor te gaan zitten. Je scooter is veel zwaarder, moeilijker te besturen en als je eerder moe bent maak je eerder fouten. Tenzij je de tijd hebt en langzamer wilt rijden dan is het te overwegen maar dan blijft het nog uitkijken.
Paspoort, rijbewijs en verzekering mee
Het lijkt overbodig om dit te vermelden maar het kan nooit kwaad. Dat je altijd je Paspoort, (internationaal)rijbewijs en eventuele verzekering van je motorbike bij moet hebben. Paspoort heb je sowieso nodig als je in hotels verblijft omdat ze dan naar je paspoort vragen (en voor die nacht bij zich houden). Zoals hier gezegd is een Rijbewijs of internationaal rijbewijs geen wettig vervoersbewijs om op een motor te rijden. Het is zelden dat de politie je in Vietnam aanhoudt. Maar het is nooit verkeerd om het bij je te hebben mocht je aangehouden worden. Als je op een scooter rijdt zou dat niet zo’n probleem zijn omdat meeste volwassenen in Vietnam geen rijbewijs nodig hebben voor een scooter voor onder de 50cc (alhoewel de meeste zijn opgevoerd), dit geldt wel voor voertuigen boven de 50cc. Het is je eigen verantwoordelijkheid als je er voor kiest om op een motor te rijden.
Pas je rijstijl aan.
Verschillende rijders verschillende manieren van rijden. De een voelt zich na 5 minuten al comfortabel op de motorbike of scooter. De ander is nog steeds na 1 dag niet gewend aan zijn of haar vervoermiddel. Mijn vuistregel is vaak. Rij zelf op de manier hoe je het meest comfortabel bent. Als je het fijner vind om langzamer te rijden omdat het veiliger voelt, dan moet je dat doen. Hoe minder comfortabel je voelt groter de kans op ongelukken. Dus pas je rijstijl op jouw manier aan hoe je het meest comfortabeler voelt.
Ik ga op motorbike tour en ik neem mee. (3 dagen en 2 nachten)
• Kleine rugzak met kleding
• Ondergoed, sokken, t-shirt, toiletspullen, lange en korte broek.
• Fotocamera, gopro
• Kleding die wind dicht en je beschermen tegen de kou: muts, jas, jacket, dik vest, handschoenen, thermische kleding
• De pinautomaten werken niet altijd onderweg dus neem wat cash mee.
• Poncho
• Groot doek of sjaal om je gezicht (neus en mond) te binden om je te beschermen tegen de stof en vuil.
Ha Giang motorbike trip
Dag 1 Ha giang – Yen Minh (130 km + 15 km)
Ik koos ervoor om de motorbike trip te doen van 3 dagen en 2 nachten. En mijn motorbike te huren van de Bong Hostel. Rond 8 uur stond ik op, had ik wat ontbeten en nadat ik alle administratieve zaken had afgehandeld (zoals uitchecken, motorbike verhuur enzovoorts) was het tijd voor de briefing. Ik kreeg alle informatie mee die noodzakelijk was om de loop te rijden. Op aanraden van een reiziger was het ook handig om langs de lokale markt te gaan om handschoenen te kopen omdat het in de bergen behoorlijk koud kan zijn, zeker als je op de motorbike rijdt en de koude wind langs je voelt schuren. Nadat ik mijn handschoenen had gekocht was het tijd om te gaan.
Ha Giang – verkeerde richting (15 km) – Ha Giang
Een of andere manier kreeg ik het voor elkaar om eerst in de zuidelijke richting te rijden, dus de verkeerde kant op. Hoewel het gebied mooi was, had ik al het gevoel dat ik de verkeerde kant op reed. Gelukkig had ik een local simcard op mijn telefoon en in checkte op mijn telefoon en inderdaad ik reed de verkeerde kant op. Ergens was het ook goed omdat ik voor de eerste keer op een semi automatische motorbike reed. Dus ik moest me zelf een beetje inrijden. Nadat ik verkeerd gereden was en terug was gereden naar Ha Giang voelde me ik enigszins comfortabel op mijn motorbike.
Uitkijk punt, grot en pauze (Ha Giang – Quan Ba 60 km)
Mijn eerste stop het Cong Troi Quan Ba viewpoint. Het was ook de eerste klim die omhoog met zijn vele haarspeldbochten en ongelofelijk mooi uitzicht. En dan te bedenken dat ik de komende dagen nog mooiere uitzichten zou zien. Na 10 minuten op die uitkijk punt gestaan te hebben ben ik door gereden naar de de Lung Khu Cave. Dit was iets van de route af maar heel mooi om de lokale bevolking te zien in het midden van het karst gebergte. Je parkeert je motorbike in Tung Vai en dan moet je vervolgens nog een stukje lopen. Een stukje? Nou het is nogal een klim naar boven. Dus kleed je niet al te warm aan je zweet je te pletter bovenin. Neem wat cash met je mee om een kaartje te kopen voor de grot. Als je Phong Nha hebt gezien dan is deze grot niet zo bijzonder maar het is wel een welkome afwisseling. Als je deze grot gezien hebt heb je ongeveer 2 uur tot 2,5 uur gereden. Voor mij was het dan ook tijd om in Quan Ba te gaan eten de enige grote ‘stad’ in de buurt met verschillende eettentjes.
Quan Ba – Yen Minh (70 km)
Vanaf Quan Ba ben ik gelijk doorgereden naar Yen Minh de andere grote stad op deze eerste dag. Er zijn niet zo heel veel bezienswaardigheden tussenin maar je stopt regelmatig om te genieten van mooi landschappen en je praat met kinderen of locals onderweg. Als je geïnteresseerd bent in het lokale leven stop dan in een van de vele dorpjes en loop door het dorpje heen. Je rijdt 15 km lang, langs een rivier als je vervolgens van de rivier wegrijdt dan kom je op een weg met veel vracht verkeer. Dit zijn de laatste 25 kilometer tot aan Yen Minh. In Yen Minh sliep ik in Ha Anh Homestay. Ontzettend leuk gastvrouw met kinderen. Je slaapt in een grote ruimte, waar ik die nacht alleen sliep, omdat er niet veel motorbike rijders waren die dag.
Dag 2 Yen Minh – Lung Cu – Dong Van – Meo Vac
Yen Minh – Lung Cu (60 km)
Ik had de eerste dag die ik had gereden was een mooie zonnige dag. De tweede dag was het weer stuk minder, het regende die dag. Omdat ik vroeg op wilde staan was er nog geen ontbijt in de homestay. Dus besloot ik ergens in het dorp Yen Minh een kop noedel soep te eten en dan door te rijden naar Lung Cu. De route naar Lung cu was in de regen. Ik had nog een halve kapotte poncho op de kop getikt om droog te blijven. Maar dat lukte maar half. Maar onderweg kwam ik in het hogere karst gebergte terecht. Tussendoor was ik vaak gestopt om foto’s te maken of van het landschap te genieten. Ik passeerde de districts grens tussen. Ha Giang en Dong Van. Hier begon het landschap extremer en dramatischer te worden. Ik kwam kinderen tegen met bloemen op hun hoofd en stopte ik in een dorpje verderop omdat het markt was.
De vlaggenmast van Lung Cu
Ondanks de regen genoot ik van de trip, slingerende wegen, omhoog of juist omlaag. Door de hoge bergtoppen door. Het was mysterieus als je de wolken door de bergen ziet gaan. Ik reed helemaal naar de grens met China (Yunnan provincie). Pal aan de grens heb je het dorpje Lung Cu. Lung Cu is bekend om het nationaal symbool de vlaggenmast (Flagpole of Lung Cu). Deze 54 meter – vanwege de 54 ethnische groepen in Vietnam – hoge vlaggenmast is indrukwekkend om te zien zeker als je na vele trappen de mast bereikt en aan de voet staat. Je kan ook omhoog klimmen en de vlag bijna aanraken en vervolgens ook genieten van het uitzicht. Als je op het hoge uitkijkpunt om je heen kijkt zie je alleen maar bergen die in China staan. Noordelijker kan je niet gaan. Dit nationaal symbool wordt nauwelijks bezocht door buitenlandse toeristen. Ik zag meestal Vietnamese toeristen. Het is zo weinig bezocht dat je makkelijk 20 minuten bovenin alleen kan wanen.
Lung Cu – Dong Van – Meo Vac (70 km)
Nadat ik geluncht had in Lung Cu was het tijd om weer verder te rijden naar Dong Van. Van Lung Cu naar Dong Van is maar een kleine 40 kilometer. Maar het was wederom genieten van de afdaling naar dit dorp. Door de hoge bergpassen en het extreme landschap. Eenmaal in Dong Van kwam ik nog en paar backpackers tegen die in de hostel van Ha Giang gezien had. Zij hadden namelijk pech gehad met de motorbike dus besloten om in Dong Van te blijven. Ik was van plan om gelijk door te rijden daar Meo Vac.
Dong Van – Meo Vac (25 km)
Dit is een van de mooiste stukken landschap tijdens de gehele motorbike trip. Hoewel het bewolkt was door de regen heb ik wel mooie stukken kunnen zien. Ik hoorde later dat vele film regisseurs uit Azië hier komen filmen vanwege het landschap. Hogere dunnen bergtoppen, extreme ravijnen, haarspeldbochten die over de ravijn hellen en mooie rotsformaties. Ik ben hier met een rustig tempo door heen gereden om het landschap goed op me in te laten werken. Dit relatieve korte stuk kan je beter een stuk langzamer over dan er snel doorheen rijden. Eenmaal in Meo Vac besloot ik in een hotel te overnachten. Ik had flink doorgereden en was heel moe en ik was toe aan een goed bed. Het hotel had niet zo heel veel luxe maar voor mij was het bed belangrijk. Na wat rond gelopen te hebben in Meo Vac ging ik vroeg naar bed.
Dag 3 Meo Vac – La Si – Ha Giang (170 km)
Meo Vac – La Si (50 km)
De laatste dag was de langste route die ik moest rijden. En ik moest veelal ook doorrijden. En omdat ik zo moe was de dag ervoor ben ik wel wat later vertrokken. Nadat ik uit was gecheckt in het hotel en mijn noodles soup als ontbijt had gegeten reed ik via een andere route terug naar Yen Minh. Omdat het weer op de tweede dag niet zo bijster goed was, en ik flarden van het mooie landschap heb kunnen tussen zien tussen Dong Van – Meo Vac kon ik wel van het landschap genieten toen ik het Meo Vac district uit reed. Het extreme landschap gaf me ook een bepaalde weemoed omdat het ook de laatste dag is. Ik ben hier en daar gestopt om weer te genieten van het dramatische landschap ik kon er geen genoeg van krijgen. Het stuk tussen Meo Vac en La Si bevinden zich heel veel arme dorpjes waar veel kinderen op straat en ook op de weg zijn en je vriendelijke begroeten of zwaaien. Overigens het is altijd uitkijken op de weg in dit gebied. Is het dan wel niet van de slechte infrastructuur zoals wegen (of eerder gebrek aan wegen), dan ligt het wel aan het verkeer van truckers die hard doorrijden of motorrijders die je afsnijden of van het vele vee (koeien) die hun behoefte doen op de weg.
La Si – Yen Minh – Quan Ba (60 km)
Van La Si ben ik naar Yen Minh gereden om daar een koffie te gaan drinken. Vlakbij Yen Minh had was er een lokale markt waar ik even de tijd genomen had om een kijkje te nemen. Het viel met op dat de mensen uit Yen Minh andere klederdracht hebben. Ik blijf me verbazen aan de kleurrijke kleding afgewisseld met mooie sierraden en gewaden. Ook op de markt kom je wel eens producten tegen die je nooit van zijn leven in Nederland zou zien. Zoals gevilde honden, kippen in de rieten manden, biggetjes aangelijnd en insecten en andere vreemde diersoorten die je kan eten. In Quan Ba was het tijd om te lunchen. In dit restaurant zag ik dat er veel scooters en motors voorstonden. Hier kwam ik ook weer een aantal backpackers tegen die ik in de bus van Sapa naar Ha Giang heb gezien. Met hen besloot ik samen terug naar Ha Giang.
Quan Ba – Ha Giang (60 km)
Dit laatste stuk bracht met over dezelfde weg die ik op de eerste dag in de tegengestelde richting ben gereden. Alleen regende het laatste stuk best heftig. Ik ben achter de andere backpackers aangereden maar 70 km per uur rijden op een provinciale weg waar veel verkeer rijdt en waar het glad vond ik nét te hard. Al met al kwamen we doorweekt in Ha Giang aan. Maar toen we bij de brug verzamelden in het centrum van Ha Giang kon je aan onze blikken zien: wow we hebben deze tour gereden. Met deze voldane blik scheidden we onze wegen en ben ik terug gereden naar de Bong Hostel en besloot in plaats van de nachtbus naar Hanoi te nemen een dagbus te pakken. Om na een aantal vermoeide dagen vroeg in bed te liggen en te dromen over de mooie bergpassen.
Check mijn engelstalige vlog over de Ha Giang loop en laat je inspireren!
Als je dit leuk vind check dan ook:
Tips & tricks voor de Tongariro Alpine hike
Trekking van Kalaw naar Inle lake
No Comments