Goodbye Cambodia – blog & photo series

Cambodia terugblik

Cambodja of Cambodia. Een geheel ander land. Na een lange vlucht in de nacht ben ik van Kathmandu naar Maleisië gevlogen en daar overgestapt naar Phnom Penh. Check the photos.

Algauw ik uitstapte voelde ik da het een stuk warmer is. Met de tuk tuk ben ik naar mijn hostel gebracht. Phnom Penh voelt naast de warmte ook anders aan. In tegenstelling zijn het geen kamikaze bestuurders zoals in Nepal. Er is nog steeds chaos maar de Cambodjanen zijn wat meer beheerst als ze aan het rijden zijn. De stad oogt iets schoner dan Kathmandu en er is volop bedrijvigheid. En ’s avonds doet de stroom het overal in tegenstelling tot Kathmandu. Omdat ik pas om 2 uur in mijn kamer kon ben ik door Phnom Penh heen gelopen. Diverse Boeddhistische tempels bezocht en het koninklijk paleis. Omdat ik van geboorte uit de regio Indonesië kom. Komt dit wat meer ‘vertrouwd’ over. Ik kan het wat moeilijker plaatsen dan wat ik in Nepal had. Naast dat er Cambodjaans wordt gesproken, kennen de meeste jongeren engels. Maar omdat het een voormalige kolonie is van Frankrijk wordt er ook regelmatig in de Franse taal gecommuniceerd. Ik had het niet te laat gemaakt de eerste dag want ik viel bijna in slaap omdat ik maar 2 uurtjes geslapen had op het vliegtuig.

Cambodia phnom penh

Killing fields

De volgende dag, was het meest heftigste toen nu toe wat ik meegemaakt heb. Met een paar gasten uit de Hostel: 3 Amerikanen en 1 Canadees zijn we naar de S21 gevangenis gegaan en de Cambodia Killing Fields / Genocide monument gegaan. Ik kende wel iets van Cambodja omdat er Nederlandse VN Militairen in de jaren ’90 daarnaar toe gestuurd waren om de vrede en orde te handhaven. Korte blik op wikipedia leert me dat de Cambodia Rode Khmer van 1975 (na de burgeroorlog) tot aan 1979 een schrikbewind uitvoerde op de Cambodjanen. De rode Khmer heerste na 1979 niet meer over het land maar voerde nog wel guerilla acties uit. Pas in 1989 kwam er pas een vredesakkoord die o.a. de Nederlanders beschermd moest worden en toe zien of het nageleefd werd. Pas eind jaren ’90 en de 2000s waren pas de eerste rechtzaken tegen de hoofdverantwoordelijken van die verschrikkelijk regime. De killing fields waren een van zovelen maar bij Phnom Penh is een van de bekendste. In dit kamp/fields zijn diverse mensen vermoord omdat ze een andere geloofsovertuiging, politieke overtuiging hadden, kritiek op de rode khmer hadden of zelfs om niks. Ik heb Auschwitz gezien je had hier hetzelfde nare gevoel. Echter voelde dit wel een graad erger omdat de manier hoe ze zijn omgebracht niet met een pen te omschrijven zijn. Ik kon ook nauwelijks foto’s maken eerder het nare gevoel tot op zich mij nemen. Je moet zelf een kijkje nemen om het geheel echt te kunnen begrijpen. De Gevangenis Tuol Sleng of kortweg S21 genoemd was nog erger omdat je een goede inzicht verschaft op de martelpraktijken wat meer kostneigingen oplevert. Niet te begrijpen. Iedereen die naar Cambodja is geweest of er naar toe gaat. Dit is zeker wat je moet bezoeken. Niet omdat het leuk is. Maar omdat je het simpelweg moet doen… wat mensen tegen andere mensen kunnen doen.

Cambodia killing fields phnom penh

Phnom Penh, Tonle Sap naar Siem Reap

Mijn reis ging verder nadat ik uit Phnom Penh vertrokken was op weg naar Siem Reap. Waar ik het hoogtepunt van Cambodja / Cambodia heb kunnen zien. En dat was Angkor Wat. Het nationale symbool van heel Cambodja. Als je google in tikt Cambodja krijg je 9 van de 10 zoek resultaten de tempel te zien. Maar Angkor Wat is niet de enige tempel. Het maakt deel uit van een groot tempelcomplex. Een van de gidsen wist te vertellen als je echt alle tempels in deze omgeving wilde zien dan ben je zeker 2 maanden bezig. Zoveel tijd had ik niet en had ik me beperkt tot: Angkor Wat, Angkor Thom, Bayon en heel veel andere tempels. Maar Beng Mealea en Tha Phnom staken er wel bovenuit wat betreft de jungle die de tempel probeerde terug te claimen met zijn overgroeide wortels vuistdik van eeuwenoude bomen. Je waant je Indiana Jones en Lara Croft tegelijk. Het Tonle Sap meer wat dicht in de buurt van Siem Reap lag was een welkome afwisseling. Een mooie tocht over het meer en overstappen in kleinere bootjes om door de Mongrovebossen te varen. Inclusief het bezoek aan de diverse drijvende en paaldorpen die op en om het meer lagen. Het grappige is dat de drijvende dorpen nooit een vaste plek hebben maar altijd in beweging na gelang het jaar. Wat betreft varen over het meer je moet niet verwachten dat het luxueuze rondvaartboten zijn maar lokale vissersbootjes die omgetoverd zijn tot rondvaart boot. Je krijgt ook inzicht op het leven daar. Dat heel anders is dan het leven in de jungle en in de stad. Wat vooral gericht is op de visserij. Zo was de tocht door de mangrovebossen ook een halve vistocht. De vrouw in het bootje die het bootje met een lange stok aan het voortduwen was, met een kind van een paar maanden op haar schoot, checkte alle netten en fuiken die zij blijkbaar had uitgezet.

Tonle Sap Cambodia

Children tonle sap floating village cambodia

Crossing the border Cambodia – Thailand

Het oversteken van de grens met Thailand was trouwens ook nog een hele klus. En ik weet van de verhalen van reizigers dat het best veel tijd in beslag kan nemen. ’s Ochtends vroeg werden ik en een ander Nederlands meisje een uur te laat opgehaald. Na rond gereden te hebben en diverse malen van bestuurder gewisseld te hebben konden we eindelijk door rijden naar de grens. ’s Ochtends vroeg was het niet druk op de weg en dat gaf de bestuurder de aanleiding om keihard door te rijden. De teller stond op 160 km/h op een weg wat bij ons een 60 km weg zouden noemen. Na een roekeloze rit kwamen we aan bij de grens, na de gebruikelijke paperassen aan de Cambodjaanse zijden. Konden we in de rij staan bij de Thaise grens en de arrivalcard invullen. Toen ik eindelijk bij de Thaise douane mijn paspoort mocht laten zien. Hield hij mij 20/25 minuten op. Stelde nogal lastige vragen waaronder: waar ik geboren was. Namelijk in Indonesië maar ik had de Nederlandse nationaliteit. Ga dat maar eens uit leggen aan een Thaise douanebeambte. Maar goed na alle andere vragen, naar zijn inziens, toch goed beantwoord te hebben kon ik doorlopen. En konden we op een andere Thaise bus stappen richting Bangkok.

Check hier voor de foto’s

Phnom Penh
Tonle Sap
Siem reap / Angkor Wat

Als je dit leuk vind check dan ook:

North Vietnam photo series

Middle Vietnam photo series

Ha Giang Motorbike loop video and photos

Middle and south Lao photo series